Een vak brengt jongeren verder

Technisch onderwijs in Bangladesh met middelbaar schooldiploma

Om de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten, ondersteunt Stichting SAKO technisch onderwijs voor jongeren in Bangladesh. Partnerorganisatie Aloshikha heeft in 2010 het Vocational Training Centre (VTC) opgericht. Het VTC biedt leerlingen een tweejarige vakopleiding in vier vakgebieden: lasser, monteur, elektricien en kledingmaker. Per jaar ronden zo’n 115 leerlingen de opleiding succesvol af, met een nationaal erkend diploma middelbaar onderwijs op zak. Zo hopen SAKO en Aloshikha hen voldoende uit te rusten voor een baan en een toekomst. Lees verder….

Eigen inbreng, eigen inkomsten, eigenwaarde

Stichting SAKO ondersteunt dit programma sinds de oprichting in 2010. De bouw is tot stand gekomen met steun van Edukans en een grote Goede Doelen Stichting. Deze laatste organisatie heeft de eerste zes jaar de exploitatie financieel gesteund. Momenteel wordt een deel van de exploitatie gefinancierd via SAKO en bestaat uit bijdragen van de ASML Foundation, de Vastenaktie en diverse particuliere donateurs. Aloshikha, VTC leerlingen en de Overheid van Bangladesh dragen ongeveer de helft van de totale projectkosten zelf. Dit komt deels uit het schoolgeld wat aan ouders gevraagd wordt maar het grootste deel komt uit van inkomsten van agrarische activiteiten. De Overheid van Bangladesh draagt alle kosten voor de leerboeken en heeft ook de computers in het computerlokaal gedoneerd. In de toekomst zal de eigenbijdrage nog groter moeten worden, totdat de overheid de volledige exploitatie overneemt. Zie voor de bedragen de begroting.

Dit project wordt uitgevoerd door partnerorganisaties Aloshikha:

Aloshikha

Indien u jaarrapportages of audit reports wilt inzien, kun u die hier opvragen.